عجایب جهان

عجایب جهان در سایت ما هستند.

عجایب جهان

عجایب جهان در سایت ما هستند.

مشخصات بلاگ
عجایب جهان

شما عجایب خود را از ما درخواست کنید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
کلمات کلیدی
بایگانی
آخرین نظرات
  • ۹ آذر ۹۸، ۱۹:۴۰ - مبین سفیدگر
    سلام
نویسندگان

۸ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

با ترسناک ترین عجایب ایران آشنا شوید

تا حالا چیزی درباره ی ترسناک ترین عجایب ایرانشنیدید؟ آیا می دانید ترسناک ترین عجایب در کجای ایران قرار دارند؟ ایران سرزمین پهناوری است که از جاذبه های متعددی برخوردار می باشد. از جاذبه های گردشگری تاریخی گرفته تا جاذبه های طبیعی بکر که شاید کسی تا به حال چیزی درباره ی آن ها نشنیده باشد! اگر از آن دسته افرادی هستید که به ماجراجویی و هیجان علاقه دارید و دوست دارید به کشف مناطق ناشناخته و در عین حال اسرار آمیز بپردازید، پیشنهاد می کنیم مطلب زیر را بخوانید. در ادامه قصد داریم به معرفی شگفت انگیزترین و ترسناک ترین عجایب ایران بپردازیم. با الی گشت همراه باشید.

جسد های مومیایی در دیوار ارگ بم

ارگ و دیوارهای مرموز آن

مطالب مرتبط:
۸ مورد از شگفتی های طبیعی ایران که حتما باید ببینید!
سفر به تهران قدیم در کاروانسرای خانات تهران
عجایب هفتگانه ایران

همه ی ما ارگ بم کرمان، قدیمی ترین سازه ی خشتی دنیا را می شناسیم. اما شاید ندانیم که وجود مومیایی جسدهای کودکان در بین دیوارهای ارگ بم این اثر تاریخی ارزشمند را در میان ترسناک ترین عجایب ایران قرار داده است. سال ها پیش یکی از باستان شناسان هنگامی که در حال تحقیق در محوطه ی تاریخی ارگ بم بود اسکلت نوزادهای مومیایی شده را در دیوارهای ارگ بم کشف کرد.

گورستان جن ها در روستای تیس سیستان و بلوچستان

گورستان جن ها از وحشتناک ترین عجایب ایران است که در شرقی ترین نقطه ی جنوب ایران قرار دارد. روستای تیس در استان سیستان و بلوچستان، از روستاهای باستانی ایران با قدمتی حدود بیش از ۲۰ هزار سال است. به گفته ی محلی ها در این منطقه جن ها زندگی می کردند و قبرهای سنگی بزرگ متعلق به این جن ها هستند. سنگ قبرهای این گورستان به شکل عجیبی بزرگ می باشند و محلی ها بعید می دانند که در این گورها آدم دفن شده باشد.

عجایب ایران

غار قاتل پرآو

غار پرآو یا پر آب به غار قاتل معروف است. این جاذبه ی طبیعی وحشت انگیز ایران در روستای چالابه ی استان کرمانشاه قرار دارد. عبور کردن از این غار بسیار سخت است و حتی به غارنوردان هم توصیه نمی شود به اینجا بروند. گفته می شود چند غارنورد ایرانی در این غار قاتل جان خود را از دست داده اند و عجیب تر این که حتی جسد آن ها هم پیدا نشده است!

عمق این غار حدود ۷۵۰ متر است و ۲۶ حلقه چاه دارد. یخ های زیر زمینی در این منطقه پس از ذوب شدن داخل این غار جاری شده و موجب سرد شدن هوای غار می شوند. دمای هوای این غار تقریبا بین ۱ تا ۳ درجه است. غار قاتل یا غار مرگ از صعب العبورترین غارهای دنیا بشمار می رود.

عجیب ترین ها

تالاب ارواح نوشهر

تالاب ارواح دریاچه ای به نام ممرز است که در ملاکلا، نوشهر مازندران قرار دارد. در وسط این دریاچه درخت های کهنسالی دیده می شوند که با وجود آب دریاچه و بارش باران خشک شده اند. به همین دلیل نام این دریاچه را تالاب ارواح نامیده اند. این تالاب با ۷۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض یکی از جاذبه های طبیعی مرموز و از عجایب ایران محسوب می گردد.

دریاچه ی مرموز ممرز در وسط جنگل قرار گرفته است، به همین دلیل باید اول روز به آنجا بروید تا به تاریکی نخورید و حتما همراه با یک راهنمای محلی و به صورت مجهز راهی این منطقه شوید.

عجیب ترین جاذبه ها

مثلث برمودای ایران

یکی دیگر از ترسناک ترین عجایب ایران که به مثلث برمودا شهرت یافته، در جنوب استان سمنان و در منطقه ای کویری با تپه های فراوان شنی است. علاقه مندان به ماجراجویی باید بدانند که سفر به این منطقه ممکن است بی بازگشت باشد! محققان برای تحقیق در مورد اینکه چرا گردشگران با سفر به این کویر ناپدید می شوند و به آغوش مرگ می روند راهی کویر ریگ شده اند ولی آن ها نیز هیچ گاه باز نگشته اند!

امروزه با راهنماهای مجرب و تجهیزات لازم می توان تا بخشی از این کویر رفت، اما باید بدانید که عدم وجود آب، هوای گرم و آفتاب سوزان در تابستان، نداشتن تجهیزات و عدم شناخت منطقه می تواند موجب گم شدن و مرگ شود.

اما محلی ها و بومیان بر این باور بودند که این کویر نفرین شده می باشد و محل زندگی ارواح است، به همین دلیل تمام افرادی که به اینجا می روند ناپدید می شوند. حتی شترها وقتی به این منطقه میرسند حرکتی نمی کنند و وارد کویر نمی شوند.

عجیب ترین جاذبه های طبیعی

تشکوه خوزستان

جالب است بدانید که در جنوب ایران، استان خوزستان کوهی وجود دارد که به تشکوه یا کوه آتش معروف می باشد. این کوه که همیشه شعله ور است، یکی دیگر از عجایب ایران بشمار می رود. برای رسیدن به تشکوه باید به جاده ی رامهرمز و ابوالفارس و روستای گنبد لران بروید.

در آنجا تپه هایی را می بینید که به طرز عجیبی شعله ور هستند. روی سطح این تپه ها حفره هایی وجود دارد که از دورن آن ها شعله های آتش بیرون می آید. چیزی که اینجا را در میان عجایب ایران قرار داده شعله ور بودن آن به طور شبانه روز است. تشکوه از میراث ملی ایران زمین است و زمین شناسان دلیل اصلی وجود شعله ها را وجود گوگرد و گاز طبیعی در درون زمین آن منطقه می دانند.

شگفت انگیزترین عجایب ایران

جنگل جیغ مشهد

در نزدیکی یکی از روستاهای طرقبه مشهد، به نام سربرج، جنگلی وجود دارد که با تاریک شدن هوا صدای جیغ از آن شنیده می شود. جنگل جیغ مشهد از وحشت انگیزترین عجایب ایران می باشد که موجب کنجکاوی و در عین حال وحشت خیلی از گردشگران شده است.

به گفته ی ساکنان منطقه این صدای جیغ نشات گرفته از ملخ هایی است که در لابه لای درختان لانه کرده اند. عده ای دیگر می گویند این صدای مرموز و ترسناک به علت پیچیدن هوا میان درختان جنگل ایجاد می شود. اما چیز عجیب دیگری موجب ترس مردم شده است؛ آب رودخانه ی این جنگل که درون دره ای قرار دارد همیشه در یک فصل از سال خشک می شد، اما از زمانی که صدای ترسناک جیغ آغاز شد، دیگر آب رودخانه خشک نشد و در تمام طول سال جاری است!

عجایب ترسناک ایران

در دنیا مناطق عجیب و ترسناک زیادی وجود دارند که موجب شگفتی و حتی وحشت ما می شوند. مرموزترین و ترسناک ترین عجایب ایران که به آن ها اشاره کردیم جاذبه هایی طبیعی هستند که شاید خیلی از ما آن ها را نمی شناسیم و یا اینکه فقط نام آن ها را شنیده ایم.

اگر از علاقه مندان به ماجراجویی و هیجان هستید می توانید سری به عجایب ایران بزنید و عجیب ترین های جهان را از نزدیک ببینید. تشکوه، جنگل جیغ، تالاب ارواح، ارگ بم و گورستان جن ها از جمله عجایب ایران هستند که می توانید از نزدیک ببینید.

  • مبین سفیدگر

ریستراک پلایا | Racetrack Play
این منطقه که در کالیفرنیا واقع شده است به دلایل عجیب و غریب و دلایل فراطبیعی به عنوان یک مقصد محبوب برای توریست ها و گردشگران به شمار می رود. در این بیابان صاف سنگ های بزرگی وجود دارند که به نظر می رسند در طول شب جا به جا می گردند به طوری که رد مسیر حرکتشان در امتداد این سنگ ها دیده می شود که یکی از عجایب ترسناک طبیعی است. آن ها قطعا نمی توانند توسط خودشان حرکت کنند بنابراین مردم فکر می کنند که این اتفاق توسط بیگانگان و یا افراد خطرناکی صورت می گیرد. ریچارد و جیمز نوریس نظریه ای را در مورد وجود آب در مورد این سنگ ها بیان نمودند. آن ها اظهار کردند که این پدیده به احتمال زیاد در اثر قرار گرفتن آب در زیر تخته سنگ ها و همچنین یخ زدن آن ها صورت گرفته که موجب حرکت آن و باقی گذاردن مسیر حرکت می شود. من اعتراف می کنم که ترجیح می دهم به نظریه آن ها اعتقاد داشته باشم تا اینکه بخواهم در مورد جا به جایی سنگ ها توسط بیگانگان فکر کنم.



پارک ملی مادیدی | Madidi National Park
پارک ملی مادیدی یکی از آخرین مکان های روی کره زمین است که توسط تمدن انسانی دست نخورده باقی مانده است. به همین دلیل بسیاری از گیاه شناسان و دانشمندان تمایل دارند تا در مورد گونه های مختلف گیاهی و جانوری که در این منطقه زندگی می کنند مطالعه نمایند. اینجا دارای منظره ای فوق العاده است البته که یک چیزی وجود دارد که مانع از لذت بردن شما از دیدن منظره شده و باعث می شود تا این پارک را به عنوان عجایب ترسناک طبیعی بشناسند. می توان گفت که تقریبا هر انچه به صورت طبیعی در این پارک وجود دارد سمی می باشد. گیاهان و حشرات در این پارک ملی به طور یکسان توانایی فلج کردن و حتی کشتن انسان را دارند به همین دلیل است که بسیاری از بازدیدکنندگان تنها می توانند به عنوان بخشی از یک تور برنامه ریزی شده از این پارک ملی بازدید نمایند. حتی هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که شما در این محل به طور کامل در امان باشید.



جنگل اکیگاهارا | Aokigahara Forest
جنگل اکیگاهارا یک جنگل انبوه و هیجان انگیز بوده که در شمال غربی کوه فوجی در ژاپن واقع شده است. متاسفانه سفر به این جنگل ممکن است در مکان هایی حتی مهیج تر از آن چیزی باشد که تصورش را می کنید. بسیاری از خودکشی ها در این جنگل روی داده است که به طور مشخصی نام آن را جنگل خودکشی نیز نامگذاری کرده اند. برخی ادعا می کنند که شیاطین باستانی در داخل جنگا زندگی کرده اما بسیاری از آن ها زمانی که وارد جنگل می شوند اظهار می کنند که قصد پایان دادن به زندگی خود را دارند. برخی از آن ها حتی روبان هایی را برای نشانه گذاری مسیر خود قرار می دهند تا در صورتی که نظرشان در مورد خودکشی تغییر کرد بتوانند مسیر برگشت را پیدا کنند. این علایم را می توانید در سراسر پارک مشاهده نمایید و آن ها به شما خواهند گفت که زندگی خود را ادامه دهید. این جنگل مکانی بسیار زیبا برای پیاده روی است اما بسیاری از افراد احساس متمایزی را توصیف کرده اند که گویی در این جنگل تنها نیستند.



فرورفتگی های داناکیل | Danakil Depression
فرورفتگی های داناکیل یکی از مکان های منحصر به فرد در جهان و همچنین یکی از عجایب ترسناک طبیعی بوده که در کشور اتیوپی واقه شده می باشد. اینجا خانه آتشفشان های فعال بوده و به همین دلیل به دروازه جهنم نیز شهرت پیدا کرده است. همانطور که از آن انتظار می رود اینجا یکی از داغ ترین مکان های روی زمین است. منحصر به فردی این مکان و البته ترسناک بودن آن باعث می شود تا شما این احساس را داشته باشید که از دریچه ای به دنیایی دیگر وارد شده اید. به نظر می رسد که این مکان همانند هیچ یک از چیزهایی که تاکنون دیده اید نمی باشد و برخی از مردم در بازدید دوم خود از این مکان می توانند واقعیت خود را احساس نمایند.



غار گومانتونگ | Gomantong Caves
غار گومانتوگ ترسناک است، نه به خاطر دلایل فرا طبیعی یا دلایل خرافاتی که در مورد آن مطرح می شود بلکه برای واقعیت آنچه در داخل آن می باشد که موجب شده آن را در لیست عجایب ترسناک طبیعی قرار دهند. در این غار میلیون ها خفاش زندگی می کنند که توسط سوسک های غول پیکر خورده می شوند. گونه های جانوری دیگری که در این غار وجود دارند شامل مارهای عظیم و هزار پاهای بزرگ می باشند. بنابراین اگر شما مایل به دیدن حیوانات ترسناک، غیر معمول و احتمالا خطرناک مانند این ها نیستید پس ما به شما پیشنهاد می کنیم تا غار دیگری را برای گذراندن زمان خود در طبیعت انتخاب نمایید.



جنگل فریاد درینگ | Dering Screaming Woods
جنگل درینگ در جنوب Pluckley واقع شده که به عنوان بدنام ترین روستای تسخیر شده در بریتانیا شناخته شده و یکی از عجایب ترسناک طبیعی در جهان به شمار می رود. در این روستا بسیاری از مرگ و میرهای ناشناخته و غیر قابل توضیحی روی داده است که به نظر می رسد توسط ارواح سرگردانی که در جنگل نزدیک روستا زندگی می کنند روی داده است. جنگل درینگ با نام مستعار جنگل فریاد نیز شناخته می شود زیرا برخی از مسافرانی که به این ناحیه سفر کرده اند در هنگام شب صداهایی همچون فریادهای بلند را در این جنگل ها شنیده اند.



کتری شیطان | The Devil’s Kettle
کتری شیطان نام یک آبشار زیبا است که اصلا به نظر نمی رسد تناسبی با آن داشته باشد اما واقعیت همین است. این مکان ایتقدر عجیب و غریب است که هیچ کس حتی دانشمندان نیز ایده ای در مورد اینکه آب به کجا می رود ندارند. واقعیت این است که یک سوراخ عمیق در پایین آبشار قرار داشته که آب به درون آن می ریزد و به نام کتری شیطان شناخته می شود و بر این اساس آب به درون زمین برای همیشه فرو می رود. مردم چیزهایی را به درون آب انداختند تا مسیر آن را ببینند اما پس از آن هرچه جستجو کردند نتوانستند آن جسم را پیدا نمایند. در حالیکه تا به حال هیچ کس این جرات را نداشته که به درون آن بپرد اما بر اساس افسانه های محلی گفته می شود که زمانی یک خودرو که نوجوانانی آن را هدایت می کردند کنترل خود را از دست داده و به درون آن افتاده است که توسط سوراخ بلعیده شده و پس از آن هرگز دیده نشده است.



همواره طبیعت گردی یکی از تفریحاتی است که موجب می شود تا بسیاری از گردشگران زمان خود را حتی برای مدتی کوتاه به این طریق بگذرانند. حال انتخاب مقصد برای این طبیعت گردینیز یکی از قسمت های مهم در این سفر توریستی می باشد. مکان هایی که در این مطلب به آن ها اشاره شد اکثرا مناطقی هستند که بکر و دست نخورده اقی مانده و انسان ها کمتر در این مکان ها دست برده اند. دلیل اصلی این طبیعی ماندن نیز موارد ترسناکی است که هر کدام از آن ها به گونه ای با آن درگیر می باشند. اگر شما جزء افرادی هستید که عاشق ماجراجویی و ریسک کردن می باشید می توانید با بازدید از این مکان ها تجربه ای متفاوت را تجربه کنید. مخصوصا اگر بدانید که شما یکی از معدود افرادی خواهید بود که پا در این عجایب ترسناک طبیعی گذاشته اید.

  • مبین سفیدگر

۱_ گرند کنیون _ ایالت آریزونای آمریکا



کنیون یک دره ی عمیق و بزرگ است که بر اثر جوش و خروش‌ رودخانه کلرادو به وجود آمده است، البته دانشمندان بر این باورند که ۱۷ میلیون سال پیش این رودخانه برای یافتن مسیر خود این مکان را به‌وجود آورده است. امروزه این منطقه جز مکان‌های فوق‌العاده زیبای جهان به‌شمار می‌رود که بسیاری از گردشگران برای دیدن شگفتی‌های آن، به این مکان می‌آیند.

۲_ پاریکوتین _ ایالت میچواکان مکزیک


این شگفتی طبیعی نمونه‌ی بارزی از یک کوه آتشفشانی مخروطی‌شکل است که در سال ۱۹۴۳ فعالیتش را آغاز و در سال ۱۹۵۲ به طور کامل خاموش شد. این شگفتی اولین باری بود که چرخه‌ی کامل زندگی یک آتشفشان را از تولد تا مرگ نشان می داد و دانشمندان توانستند از نزدیک مورد مطالعه قرار دهند.

۳_ شفق قطبی



نورهای زیبایی که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند شفق‌های قطبی نامیده می شوند. آنها اغلب در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. انسان ها قرن ها به دنبال علت این پدیده بوده اند. دلیل ایجاد این شگفتی برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یون‌سپهر (یونوسفر) زمین است که پس از برخورد با جو زمین، موجب شکل‌گیری نورهای رنگارنگ می‌شود.

۴_ آبشار ویکتوریا _ خط مرزی زامبیا و زیمبابوه



در سال ۱۸۵۵ میلادی فردی اسکاتلندی به نام دیوید لیوینگستن این آبشار را کشف کرد و به افتخار ملکه ویکتوریا، آبشار ویکتوریا نامید. البته مردم محلی به آن «موسی اوآ تونیا» می گویند که به معنی «مه خروشان» است. این آبشار با ۱۰۸ متر ارتفاع بلندترین آبشار جهان نیست، اما وقتی ارتفاع و پهنای آن را در نظر بگیریم، در این صورت بزرگ‌ترین آبشار دنیا خواهد بود. لازم است بدانید شنا کردن در کناره های آبشار و در رودخانه زامبزی اصلا امن نیست و بنا به غرق چند تن در این منطقه، گردشگران این آبشار را «استخر شیطان» نامیده اند.

۵_ بندر ریو دو ژانیرو _ برزیل



خلیج گوانابارا در شرق ریو دو ژانیرو قرار دارد. در این خلیج ۳۱ کیلومتری صدها جزیره واقع شده است که برای حفظ هوای پاک، مردم برای رفت آمد از وسایط نقلیه عمومی، دوچرخه و یا پیاده‌روی استفاده می کنند.

۶_ دیواره بزرگ مرجانی _ دریای کورال در شرق ایالت کوئینزلند



شاید شما هم شنیده باشید که از فضا می توان دیوار چین را دید! باید بگوییم این تصور کاملا غلط است، اما دیواره بزرگ مرجانی از فضا قابل مشاهده است. این دیواره بیش از سه هزار صخره و نهصد جزیره مختلف را داراست که به صورت نواری در امتداد هم قرار گرفته اند و در کل بیش از سیصد هزار کیلومتر گستردگی و ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارند. برای دیدن این شگفتی عظیم می توانید به شهرهای تانزویل، کَنز و مِکای سفر کنید.

۷_ قله اورست _ رشته کوه های هیمالیا



بلندترین نقطه روی زمین قله اورست با ۸۸۴۸ متر ارتفاع از سطح دریا است. این کوه در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته ‌است و هنوز هم صعود به آن میان کوهنوردان چالشی محبوب به شمار می رود.

  • مبین سفیدگر

1.سموک شمپی (Semuc Champey)، گواتمالا
آبراه سنگ آهک طبیعی سموک شمپی، جریان آب ملایمی دارد که از سمت کوهستان به طرف پایین می ریزد و در این راه باعث پیدایش چندین آبشار و تعدادی حوضچه پر شده از آب های شفاف می شود
2.دره وینیالِس (Viñales Valley)، کوبا
این دره شگفت انگیز یکی از برجسته ترین موارد در میان دیگر عجایب طبیعی جهان است. علت این موضوع هم بناهای سنگی احاطه کننده آن هستند که به جای کوبا، چهره ای به آن بخشیده اند که گویی مکانی در جنوب شرقی قاره آسیاست نه جزیره کوبا
3.کوه روریما (Viñales Valley)، ونزوئلا
بلندترین کوه واقع در کشور ونزوئلا با ظاهر هرمی شکل و آبشارهای پلکانی اش، به قدری مرتفع است که همیشه توده ای از ابرهای در حال چرخش به دور آن حلقه زده.
4.پلی ایده آل دو فکتور شِوال (Palais Ideal du Facteur Cheval)، فرانسه
این قصر که در طول مدت چند ده سال به دست یک پستچی محلی ساخته شده، به شکل احمقانه ای شبیه به چیزهایی است که از درون داستان و فیلم های تخیلی مثل شخصیت داستانی تام رایدر بیرون آمده است
5.سنت میشل د گویی (Saint Michel d'Aiguilhe)، فرانسه
کلیسای سَنت میشِل دِ گویی مانند برجی عظیم بر روی اطراف بخش لو پوی-آن-ولی (Le-Puy-en-Velay) سایه افکنده و قدمت آن به بیش از 2 هزار سال پیش باز می گردد.
6.ویرانه های لِپیتس ماگنا (Ruins of Leptis Magna)، لیبی
در میان چیزهایی که تصور نمی کردید هیچ زمان در کشور لیبی وجود داشته باشند، خرابه های پراکنده ای هستند که هر کدام مسیری ستون دار، طاق های پیروزی و آمفی تئاتر مخصوص به خودشان را دارند تا نمایانگر تعدادی از ظریف ترین و در عین حال پیچیده ترین اصول حکاکی به جا مانده از زمان رومی های باستان برای امروزیان باشند.
7.منطقه باستانی مرواه (The Archeological Site of Meroë)، سودان
این منطقه که زمانی پایتخت پادشاهی کوش (Kush) بود، اکنون خانه ای برای سلسله ای از مقبره های افسانه ای و آرامگاه های بزرگ و همچنین آثاری خیره کننده و آنتیک می باشد.
8.روستای کوهستانی جمیلا(Djémila)، الجزایر
این شهر باستانی متعلق به رومیان، به لطف داشتن کوهستان های محلی مخصوص به خودش و نیز در اختیار داشتن تعدادی معابد، ساختمان های عمومی و خصوصی و همچنین یک آمفی تئاتر چشمگیر، برای خودش مکانی منحصر به فرد است.
9.ذخیره بیوسفر لائوکا
اینجا حقیقتا یک منظره خیره کننده بوده و از جمله اصلی ترین عجایب جهان به شمار می رود. این مخزن آب طیف گسترده ای از یک فلات را در بر می گیرد و جالب اینجاست که نزدیک به 10 هزار پا از سطح دریا فراتر قرار دارد. این منطقه با بناهای باستانی متعددی پر شده و میزبان طیف وسیعی از حیوانات و گونه های جانوری می باشد.
10.کوه آتشفشانی مائلیفل (Maelifell)، ایسلند
این کوه آتشفشانی زیبا و البته بسیار غیر طبیعی، به کلی با پوششی روشن رنگ از خزه در برگرفته شده و رودهای یخی و نهرهایی به شکل مارپیچ به دور آن تابیده شده اند.

  • مبین سفیدگر

مثلث برمودا که به نام مثلث شیطان هم شناخته می‌شود، حدود منطقه‌ای در ناحیهٔ غربی اقیانوس اطلس شمالی است که گفته می‌شود بیش از ۵۰ کشتی و ۲۱هواپیما به طرز مرموزی در این منطقه ناپدید شده یا از بین رفته‌اند. این محدوده به‌طور دقیق دارای شکل مثلث نیست و فقط ظاهری شبیه به مثلث دارد. گزارش‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد این منطقه بسیار خطرناک است بر پایهٔ اطلاعات نیروی دریایی ایالات متحدهٔ آمریکا مثلث برمودا بسیار خطرناک بوده و گفته می‌شود موجودات ناشناخته و ماوراءالطبیعه در آن وجود دارند.در فرهنگ عامه برخی ناپدید شدن‌ها به فراهنجار یا فعالیت‌های زیست فرازمینیدر این ناحیه نسبت داده شده‌است.شواهد و اسناد نشان می‌دهد که شمار بالایی از رویدادها به درستی گزارش نشده بودند؛ و اطلاعات دقیقی موجود نیستصندوق جهانی طبیعت در پژوهشی در سال ۱۹۹۷ فهرست ۱۰ منطقهٔ خطرناک برای کشتی‌رانی را اعلام کرد که مثلث برمودا یکی از آن‌ها بود.

  • مبین سفیدگر

آمازون، نام بزرگ‌ترین جنگل بارانی جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار گرفته و بیشتر آن در خاک برزیل و پرو جای دارد. بیش از نیمی از تمامی جنگل‌های بارانی باقی‌مانده در جهان در آمازون قرار دارد. مساحت جنگل‌های آمازون ۵٫۵ میلیون کیلومتر مربع است که بین ۹ کشور تقسیم شده‌است

این منطقهٔ جنگلی که تماماً از درختان پهن‌برگ تشکیل شده و رودخانهٔ آمازون نیز از میان آن می‌گذرد بخش‌هایی از کشورهای برزیل (۶۰ درصد)، پرو (۱۳٪)، کلمبیا (۹٪)، ونزوئلا(۵٪)، بولیوی (۵٪)، گویان (۳٪)، سورینام (۲٪)، اکوادور(۱٫۵٪) و گویان فرانسه (۱٫۵٪) را در برمی‌گیرد. جنگل آمازون نامزد قرار گرفتن در فهرست عجایب هفتگانه جدیداست.

بیشتر مساحت جنگل‌های آمازون در حوضه آبریز رود آمازون و ۱۱۰۰ شاخه آن واقع شده‌است. این حوضه آبریز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سال پیش در دوران دیرینه‌زیستیشکل گرفته‌است. اهمیت جنگل آمازون در تنوع زیستی گونه‌های گیاهی و جانوری آن، و همچنین در نقش مهم این جنگل در جذب گاز دی‌اکسید کربن از هوا و تولید اکسیژن به جای آن است. جنگل آمازون حدود نیمی از اکسیژن جو زمین را تولید می‌کند. از جنگل‌های آمازون به عنوان بزرگترین میراث طبیعی جهان یاد می‌شود و برخی آن را «ریه‌های کره زمین» می‌نامند. در نیم قرن گذشته جنگل بارانی آمازون تقریباً بیست درصد کوچکتر شده‌است. با تخریب جنگل‌ها، در درازمدت با برهم خوردن «ثبات کربن» در جو زمین، الگوهای بارندگی در سراسر جهان نیز تغییر کرده و کشاورزی با بحران روبرو خواهد شد.

جنگل‌های بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد است. میانگین دما در مرکز آمازون، در حدود ۳۰ درجهٔ سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) غربی‌ترین بخش این منطقه، در حدود ۲۵ درجهٔ سانتیگراد (۷۶ درجه فارنهایت) است. تقریباً هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون می‌بارد.

بزرگترین شهر ناحیه آمازون واقع در شمال شرق برزیل، شهر مانائوس است. شهر مانائوس یکی از شهرهای میزبان جام جهانی فوتبال بوده‌است. آب‌وهوای تمامی مناطق آمازون گرم و شرجی است.

رود آمازون از کوه‌های آمریکای جنوبی سرچشمه می‌گیرد و با گذر از یک مسیر بسیار پر پیچ و خم و عبور از کشورهای متعدد به سمت شرق و اقیانوس اطلس می‌رود. از آن جا که دهانه این رود خیلی عریض است در برخی از نقاط آن قابل کشتیرانی است. آب گرم و نسبت راکد این رودخانه باعث شده‌است محلی مناسب برای زندگی برخی از حیوانات بسیار عجیب کره زمین باشد. برای نمونه دلفین صورتی که به زبان محلی بوتو نامیده می‌شود، یکی از نادرترین دلفین‌ها در سراسر دنیاست که در میان آب‌های رودخانه پهناور آمازون زندگی می‌کند. براساس گفته‌های دانشمندان رودخانه آمازون نزدیک به یازده میلیون سال است که هم‌چنان جاری است.

  • مبین سفیدگر

تصویر
عنوان: اهرام مصر

هرم‌های مصری از مهمترین و باشکوه‌ترین سازه‌های بر جای مانده از تمدن مصر باستان هستند که نمادهای این تمدن نیز به‌شمار می‌روند. تعداد ۱۳۸ هرم شناخته شده تا سال ۲۰۰۸ در مصر موجود بودندکه بیشتر آن‌ها آرامگاهفرعون‌ها و شهبانوهایشان در دوره‌های دودمانی کهن ومیانه هستند.

نخستین هرم‌های ساخته شده در مصر در سقاره، شمال غربی ممفیس قرار دارند. قدیمی‌ترین این هرم‌ها، هرم جوزر است که مربوط به شاه جوزر از دودمان سوممی‌شود. هرم و مجموعه آرامگاه کنار آن توسط وزیر دانشمند جوزر، ایمهوتپ، طراحی و ساخته شدند و قدیمی‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط بشر از سنگ‌تراش‌خورده به‌شمار می‌روند.

نامدارترین هرم‌های مصری اما مجموعه اهرام جیزه هستند که در منطقه جیزه در حومه قاهره قرار دارند و از بزرگترین سازه‌های ساخته شده در تاریخ بشر به‌شمار می‌روند. این هرم‌های سه‌گانه تنها بناهای بازمانده از میان هفت عجایب جهان باستان هستند که هنوز بر جای مانده‌اند.

  • مبین سفیدگر

1. پاموکل (ترکیه)

به زبان ترکی این نام یعنی: قلعه پنبه ای و به آسانی می توان فهمید که چرا چنین نامی به آن اطلاق شده است. همچنین این شگفتی طبیعی قسمتی از سایت شهر هایراپولیس (Hierapolis) در سوریه است و در طی قرنها این دو به دلیل نزدیکی یکی شده اند. در واقع برخی از مقبره های قدیمی در قبرستان شهر بخشی از منظره را تشکیل میدهد. این سایت دارای سنگهای تراورتن و چشمه های آب گرم است. سنگهای تراورتن ظاهری متحدالمرکز دارند و با رنگ سفید حریرگونه جلوه ای روحانی خلق کرده اند. چشمه های آب گرم در دهانه ها دارای رسوبات کربنات کلسیم هستند که موجب تشکیل سازه های خارق العاده با ظاهری ارگانیک شده اند.

2. برج یخی کوه اربس (قطب جنوب)

کوه اربس یکی از فعالترین آتشفشانهای زمین است. این کوه تقریبا 4 کیلومتر بالاتر از سطح زمین است و بخاطر دریاچه گدازه های مذاب واقع در دهانه آتشفشانی در قله، میان مجموعه های آتشفشانی مشهور است. بخار داغ آتشفشانی که از ترکها و شکافهای صخره های آتشفشانی بیرون می آید سیستم پیچیده ای از غارهای یخی در اطراف کوه خلق کرده است.

3. آبفشان فلای (نوادا، ایالات متحده)

منظره این آبفشان طوری به نظر می رسد که گویی از یک سیاره دیگر یا یک فیلم علمی تخیلی به زمین آورده شده است. آبفشان فلای یکی از پدیده های نادر است که در یک زمین شخصی واقع شده است. در سال 1916 مالکین زمین در جستجوی آب برای حاصلخیز کردن این زمین بیابانی بودند. آنها آب را یافتند و آن چشمه تا دهه ها جوشان بود. با این وجود مته ای که داخل ستون حفاری بود به ذخیره ای از آب برخورد که منجر به تشکیل چنین آبفشانی شد

4. صخره های کاشا کاتووه تنت (نیومکزیکو، ایالات متحده)

کاشا کاتووه تنت در نیومکزیکو، جایی است که در آن صخره های قلمی فرسایش یافته ای وجود دارند که از گدازه های آتشفشانی طی شش میلیون سال تشکیل شده اند. درحالیکه صخره های تشکیل شده از نظر شکل مشابهند اما به لحاظ ارتفاع متفاوت هستند. اختلاف ارتفاع بین چند فوت تا 90 فوت وجود دارد.

5. دره ماه (آرژانتین)

دره ماه، دره ای دورافتاده در آرژانتین است. این دره با جرمهای زمین شناسی میخکوب شده که از فرسایش باد شکل گرفته و سنگهای ایستاده و تخته سنگهایی را موجب شده که مدورند و شبیه گلوله های مرمری هستند. زمین دره که روزی حاصلخیز بوده اکنون خشک است و دارای تعداد زیادی فسیل گیاه و جانور است که زیست شناسان علاقمند به دوره های تاریخی را به خود جلب کرده است.

6. دانکسیا لندفرم (چین)

این پدیده بی نظیر زمین شناسی که معروف به دانکسیا لندفرم است از برخی مناطق در چین قابل رویت است، مانند ژانگی در استان جانسو. دانکسیا که یعنی "ابر سرخ" بخشی از زمین است که از سنگهای ماسه ای قرمز رنگ تشکیل شده که در طی زمان به کوهها و صخره هایی عجیب تبدیل شده اند.

7. چشمه سحرآمیز در پارک ملی چاپادا دیامانتینا (برزیل)

چشمه سحرآمیز، واقع در پارک ملی چاپادا دیامانتینا، در 400 کیلومتری سالوادر، پایتخت ایالت باهیا قرار د ارد. این چشمه عمق 120فوتی دارد و آب آن آنقدر شفاف است که صخره ها و تنه های درختان قدیمی در کف آن قابل رویت است. هنگامیکه خورشید در سمت راست است نور از یک شکاف وارد میشود و انعکاسی آبی رنگ ایجاد می کند. دسترسی به این دریاچه به دلیل حفاظت محیطی و اکوسیستم نادر و خاصش بسیار محدود است.

8. جنگل سنگی (چین)

جنگل سنگی نمونه زیبایی از توپوگرافی انباشت سنگ آهک است. صخره های آن از سنگ آهک درست شده و توسط آبی که به سطح رخنه کرده شکل داده شده است. این آب همه چیز را در اطراف از میان برده به جز ستونها. این جنگل از دوران سلطنت مینگ بعنوان اولین شگفتی طبیعی جهان شناخته شد.

9. وولینگیان، هونان (چین)

منطقه هونان مملو از مناظر چشمگیر است و وولینگیان باشکوه یکی از بزرگترین جاذبه های آن است. این جاذبه طبیعی از بیش از 3000 لایه انباشتی سنگ آهک تشکیل شده است. در این مکان آبشارهای زیبا و بزرگترین غار آهکی آسیا قرار دارد.

10. سالرد اویونی (بولیوی)

سالرد، یک بیابان نمکی انبوه در میانه آلتیپلانو، یکی از مناظر تجسمی بولیوی است. این مکان؛ بیابان هموار و وسیعی است که نور خورشید را چنان منکس می کند که با آسمان اثر تقارنی ایجاد میکند. در بیابان چندین دریاچه با رنگهای غیر معمول وجود دارد که علت آن وجود رسوبات معدنی است.

  • مبین سفیدگر